Για το Φενγκ Σουι δεν υπάρχουν σημαντικοί και ασήμαντοι χώροι. Όλοι είναι σημαντικοί, γιατί όλους τους διαπερνούν ενεργειακα κυματα και σε όλους αναπτύσσουμε κάποια δραστηριότητά μας. Επομένως, το ζητούμενο κάθε φορά είναι να αναγνωρίσουμε τον χώρο του οποίου θέλουμε να εκμεταλλευτούμε την ενέργεια σε κάποιο τομέα της ζωής μας και κατά περίπτωση να την ενισχύσουμε, αν είναι θετική, ή να την μειώσουμε και να την εξουδετερώσουμε, αν είναι αρνητική. Η ταυτοποίηση του χώρου στο Φενγκ Σουι με συγκεκριμένη ενεργειακή δράση γίνεται με τη βοήθεια του Μπαγκουα*.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τομείς του Μπάγκουα εφαρμόζονται σε μικρές και μεγάλες επιφάνειες, αφού η αξία του Φενγκ Σούι βρίσκεται ακριβώς στο γεγονός ότι μας μαθαίνει να μεταφέρουμε την αρμονία του μακρόκοσμου στα μικροκοσμικά καθημερινά μεγέθη.
Έτσι οι τομείς του Μπαγκουα είναι αναγνωρίσιμοι όχι μόνο προκειμένου για διαμερίσματα και δωμάτια αλλά και για μεγάλες επιφάνειες επίπλων.
Η περιοχή του οικογενειακού δέντρου (Τσεν) στο τετράγωνο του Μπάγκουα βρίσκεται στο μεσαίο ανατολικό μέρος της αριστερής πλευράς του.
Ο τομέας έχει τον αριθμό 3, στοιχείο του είναι το ξύλο και χρώμα του το πράσινο. Στο οκτάγωνο Μπάγκουα βρίσκεται μεταξύ του Κεν (ΒΑ) και του Σουν (ΝΑ). Για το Φενγκ Σούι είναι από τους βασικούς χώρους της κατοικίας γιατί επηρεάζει άμεσα την ψυχική μας υγεία και τις οικογενειακές σχέσεις. Και όπως όλοι ξέρουμε η αρμονική οικογενειακή ζωή και οι καλές σχέσεις των μελών της οικογένειας είναι η βάση της ευτυχίας μας.
Ο συγκεκριμένος τομέας θεωρείται ιδανικός χώρος για να τοποθετήσουμε οικογενειακά κειμήλια. Όπως διπλώματα, βραβεία, στρατιωτικές διακρίσεις κάποιου προγόνου κ.ά. κάποιο έπιπλο ή σεντούκι που ανήκε στην οικογένεια εδώ και δεκαετίες, φωτογραφίες της σύγχρονης οικογένειας που κατοικεί στην οικία, προσωπογραφίες και φωτογραφίες παλαιοτέρων μελών της, που να τα απεικονίζουν σε στιγμές οικογενειακής γαλήνης.
Αυτός ο χώρος προσφέρεται για διακόσμηση με κάθε λογής άνθη (ξύλο) κάτω από τις φωτογραφίες και τα οικογενειακά μας κειμήλια.
Κάποιοι όμως που για διάφορους λόγους δεν θέλουν να θυμούνται το οικογενειακό τους παρελθόν παραμελούν αυτόν τον χώρο της κατοικίας τους.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε τέτοιες περιπτώσεις αντί σ’ αυτόν τον τομέα να υπάρχουν οικογενειακά πορτρέτα στους τοίχους υπάρχουν μοναχικές φωτογραφίες, που υποδηλώνουν τη μοναξιά που νιώθει ο ένοικος του σπιτιού, ή άσχετα προς τον τομέα αντικείμενα. Επειδή η ολοκληρωτική διαγραφή του παρελθόντος μπορεί να έχει σοβαρές αρνητικές συνέπειες στην ψυχολογική μας υγεία, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σε τέτοιου είδους ενέργειες.
Άλλωστε, μπορούμε πάντοτε να επαναξιολογήσουμε τους λόγους που μας οδήγησαν στην άρνηση μελών της οικογένειάς μας και να ανακαλέσουμε την απόρριψή τους.
Πολύ χαρακτηριστική είναι η εξής περίπτωση:
Αφορά μια ώριµη, επιτυχημένη γλύπτρια, η οποία ό,τι είχε καταφέρει, το είχε πετύχει με μεγάλο προσωπικό κόπο. Οι γονείς της που ήθελαν να σπουδάσει ιατρική, την αποκλήρωσαν, όταν εκείνη πήρε την απόφαση να φοιτήσει στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι. Πέρασε πολύ δύσκολες στιγμές οικονοµικά, αφού το πλούσιο βαλάντιο της οικογένειάς της δεν ήταν διαθέσιμο για τις καλλιτεχνικές της ανησυχίες. Μετά από µια δεκαετία επέστρεψε στην Ελλάδα. Είχε αποκτήσει κάποια σχετική φήμη, ικανή να της εξασφαλίσει ορισµένες εκθέσεις το χρόνο και οικονοµική ανεξαρτησία. Εντούτοις, ποτέ δεν ήταν χαρούμενη και γελαστή. Η ρήξη µε την οικογένεια της είχε στοιχίσει πολύ. Δεν είχε έρθει σε άμεση επαφή µε τους γονείς της εδώ και είκοσι χρόνια. Το σπίτι της, αν και ήταν θαυμάσια διακοσμημένο κατά τρόπο αντάξιο του καλλιτεχνικού της γούστου, είχε ένα πολύ μεγάλο μειονέκτημα για το Φενγκ Σούι. Στον χώρο του οικογενειακού δέντρου υπήρχε ένας μεταλλικός κορµός δέντρου χωρίς φυτά, δηµιούργηµα της ίδιας τα χρόνια που έµενε στο Παρίσι. Όταν το είδα, της εξήγησα ότι με το ψυχρό μεταλλικό δέντρο στον χώρο της οικογένειας φανέρωνε την άσχημη εικόνα που είχε για τους γονείς της. Η απάντησή της έδειχνε ανάμεικτη θλίψη και οργή. Δεν θα μπορούσε να αισθάνεται καλά μαζί τους, μετά από αυτά που είχε υποστεί, επειδή δεν συμφώνησαν με τις επιλογές της ζωή της. Ο μακροχρόνιος όμως χωρισμός της είχε κοστίσει και αντιλήφθηκα ότι ήταν διατεθειμένη να κάνει κάτι για να αποκαταστήσει τις κλονισμένες σχέσεις τους.
Την συμβούλευσα, λοιπόν, να τοποθετήσει κάποιες οικογενειακές φωτογραφίες του παρελθόντος, που θα έδειχναν όλη την οικογένεια σε ευτυχισµένες στιγµές, και ένα μεγάλο διακοσµητικό φυτό στο πλάι τους. Με κοίταξε µε απορία. Αφού δεν ερχόταν κανένας από την οικογένειά της στο σπίτι, σε τι θα εξυπηρετούσε κάτι τέτοιο; Προσπάθησα να την πείσω ότι αυτό που της πρότεινα είχε να κάνει και µε την κοινωνική της εικόνα. Σε όλα τα σπίτια, της είπα, υπάρχουν κάποιες οικογενειακές φωτογραφίες. Αν δεν έχεις, οι φίλοι και οι επισκέπτες σου θα νομίζουν ότι ντρέπεσαι για το παρελθόν σου. Αφού την έπεισα περισσότερο για την κοινωνική της εικόνα παρά για τις ευνοϊκές επιδράσεις που θα είχε στις σχέσεις µε τους γονείς της, για τις οποίες έλεγε, χωρίς να το πιστεύει, ότι δεν ενδιαφερόταν, έφυγα και της είπα ότι θα την επισκεπτόµουν τον επόµενο μήνα για να αγοράσω κάποιο γλυπτό για το γραφείο µου. Τελικά, λόγω φόρτου εργασίας πήγα μετά από τρεις μήνες. Είχε ανακαινίσει όλο το διαµέρισµά της και το εκπληκτικό είναι ότι µε δέχθηκε µε κάποια ηλικιωµένη, γοητευτική κυρία, την οποία µου σύστησε. Ήταν η μητέρα της. Έµεινα άναυδη, γιατίδεν περίµενα τόσο γρήγορα αποτελέσµατα. Μου έδειξε πώς τακτοποίησε τον χώρο του οικογενειακού δέντρου. Ακριβώς, όπως της είχα υποδείξει. Οι παλιές ευτυχισµένες στιγµές του παρελθόντος µε τους γονείς της, που αντίκριζε στις φωτογραφίες, την έκαναν να επικοινωνήσει κάποια στιγµή μαζί τους και από τότε όλες οι παρεξηγήσεις του παρελθόντος είχαν λυθεί. Ήταν και πάλι µια δεµένη οικογένεια και οι γονείς της τη θαύµαζαν ως τη μεγαλύτερη γλύπτρια του κόσµου.
Σε μια άλλη περίπτωση η απόρριψη του οικογενειακού παρελθόντος οφειλόταν στην κακή αντίληψη νεόπλουτου αρχιτέκτονα.
Δεν ήθελε για κανένα λόγο να συζητήσει για το οικογενειακό παρελθόν το δικό του ή της συζύγου του, γιατί το θεωρούσε ασήμαντο σε σύγκριση με την οικονομική τους κατάσταση. Η σύζυγός του με είχε επισκεφτεί, γιατί έβλεπε συχνά έντονους εφιάλτες. Οι γονείς της, που είχαν αποβιώσει πριν από μερικά χρόνια, την επισκέπτονταν στα όνειρά της και την ρωτούσαν γιατί δεν έπινε νερό από την πηγή που βρισκόταν στον κήπο του πατρικού της σπιτιού. Με τις ερωτήσεις που της έκανα κατάλαβα ότι, αν και γνώριζε τις βασικές αρχές του Φενγκ Σούι, στον χώρο του οικογενειακού δέντρου ο άντρας της είχε τοποθετήσει ένα αρχαίο άγαλμα. Της εξήγησα τότε ότι οι εφιάλτες της ήταν το αποτέλεσμα των ενοχών που ένιωθε για την απόκρυψη του οικογενειακού της παρελθόντος. Θα ήταν πολύ καλύτερα, λοιπόν, αν έβαζε φωτογραφίες και κειμήλια της οικογένειας στον συγκεκριμένο χώρο και απέβαλλε αυτές τις ανόητες ιδέες περί ταπεινής καταγωγής. Συμφώνησε, χωρίς να κρύψει τη δυσφορία της για τις υποδείξεις μου.
Έκανε, πάντως, αυτό που της είπα και οι εφιάλτες εξαφανίστηκαν, όταν αποκαταστάθηκε στο υποσυνείδητό της η εικόνα των γονιών της.
Και στις δύο περιπτώσεις που ανέφερα, μπορείτε εύκολα να κατανοήσετε με ποιον τρόπο ο ψυχισμός μπορεί να επηρεάσει τη διακόσμηση του χώρου, η οποία τις περισσότερες φορές είναι ψυχοδηλωτική.
Μπορείτε, πολύ εύκολα, παρατηρώντας το σπίτι κάποιου ή το γραφείο του να αναλύσετε τον ψυχισμό του. Όπως η απουσία κάποιας φωτογραφίας της οικογένειας δηλώνει απαξίωση, έτσι και η επιλογή των αντικειμένων που τοποθετούνται στο συγκεκριμένο μέρος μπορεί να δηλώνει τις σχέσεις με ό,τι αυτό αντιπροσωπεύει. Το Φενγκ Σούι είναι η αρμονία του χώρου και της ψυχικής μας κατάστασης. Και τα δύο είναι αλληλένδετα και δηλωτικά του χαρακτήρα μας.